Hovinbykonferansen 2026 viste fram kraften i samarbeid

To inspirerende dager er over, og én ting står tydelig igjen: Skal vi lykkes med å overkomme barrierene og utvikle Hovinbyen, er den klare konklusjonen at vi må gjøre det sammen.

Hovinbykonferansen 2026 viste fram kraften i samarbeid

To inspirerende dager er over, og én ting står tydelig igjen: Skal vi lykkes med å overkomme barrierene og utvikle Hovinbyen, er den klare konklusjonen at vi må gjøre det sammen.

Hovinbykonferansen 2026 samlet offentlige og private aktører, kunnskapsmiljøer og næringsliv for å diskutere hvordan vi kan skape en smartere, grønnere og mer attraktiv bydel. Gjennom faglige innlegg, gode diskusjoner og nye møteplasser ble det tydelig at samarbeid er den viktigste drivkraften for å løse de komplekse utfordringene vi står overfor.

For oss i Hovinbyen Sirkulære Oslo var det særlig inspirerende å se hvor høyt sirkulær byutvikling, energi, innovasjon og tverrfaglig samarbeid sto på agendaen. Den grønne omstillingen handler om mer enn teknologi og materialer – den krever nye partnerskap, deling av kompetanse og vilje til å utvikle løsninger sammen.

Et av konferansens viktigste signaler var byrådets kunngjøring om etableringen av et Hovinbykontor. Et sterkere samordningspunkt for utviklingen av Hovinbyen kan bli et viktig løft for hele området og bidra til å realisere ambisjonene om et innovasjonsdistrikt som skaper løsninger på utfordringer innen klima, miljø og bærekraftig verdiskaping.

Hovinbyen er Norges største byutviklingsområde, men også en unik testarena for nye måter å samarbeide på. Konferansen viste at både viljen og engasjementet er til stede – nå handler det om å omsette idéer til handling.

Vi takker alle som bidro med kunnskap, innsikt og engasjement. Sammen fortsetter vi arbeidet med å utvikle Hovinbyen som et ledende eksempel på sirkulær og bærekraftig byutvikling.